Brasserie - Bierrestaurant - Bierherberg
+32 53 680 888

De Heeren van Liedekercke

zijn sinds 2004

Plaque-sourire-mousse

 ..:: Magna Cum Laude ::..

Orval-Ambassadeur

Aan deze bekroning hechten we veel waarde. We aanschouwen dit als een beloning voor de jarenlange inspanningen voor de biercultuur in ’t algemeen en de aandacht voor Orval in ’t bijzonder. Dit vakmanschap komt er op neer dat u Orval drinkt :

  • op de juiste temperatuur (frigo of kelder);
  • op de juiste leeftijd (minimum zes maanden gebotteld);
  • in het juiste kraaknette kelkglas;
  • op een correcte manier uitgeschonken en met liefde geserveerd

Sinds 2004 bestaat er in ‘De Heeren’ een Orvalclubje met ruim honderd ambassadeurs. Zij genieten van hun Orval in een gepersonaliseerd Orvalglas. Een veertigtal onder hen zijn ondertussen ambassadeur voor het leven, namelijk zij die al vijf keer of meer deelgenomen hebben aan de aktie. Alle ambassadeurs genieten van bepaalde kortingen bij uitstappen, degustaties, trappistenmenu’s en dergelijke activiteiten meer en krijgen ook jaarlijks een extra geschenk.

orval_joost2

Lijdt u ook aan Orvalitis ?

U bent ook zo’n stille genieter en weet de deugdelijkheid van een Orval te waarderen ! U bent ook van de kwaliteit van Orval overtuigd als een zuiver en gezond bier. U waardeert onze gedrevenheid en zou fier zijn ook Ambassadeur te worden…

Doe dan mee aan het Orval – Ganzenspel

en word ook

Orvalambassadeur !

De nieuwe actie start op 13 februari 2025.

Door het succes van de Orval-ambassadeurs is er sinds een aantal jaren een schaarste aan Orval ontstaan, men kan de vraag niet meer volgen. Daarom nodigen wij u langs de weg van uw ambassadeurschap uit om ook de andere trappistenbieren te proeven. ‘Orval-ambassadeur bij ‘De Heeren” houdt in dat je ook een Westmalle, Chimay, Achel en Rochefort gedegusteerd hebt, facultatief ook een West-Vleteren. Gezien de onderlinge internationale goede verstandhouding tussen de trappisten, is het de bedoeling dat u ook 1 niet Belgische trappist degusteert : de Nederlanders La Trappe en Zundert, de Oostenrijkse trappisten Benno of  Gregorius, Spencer uit de VS of Tre Fontane uit Italië. Deze actie loopt tot eind december. Begin 2026 worden de nieuwe ambassadeurs bekendgemaakt en alweer beloond met een bijzondere attentie en een onvergetelijke “ambassadeursdrink”

 

 

 

 

 

 

Beste mensen,

Beste vrienden,

Beste ambassadeurs,

‘t Is ruim drie jaar geleden dat we jullie hier mochten ontvangen, verwelkomen op deze manier. Een mens zou het bijna vergeten, maar er was een tijd dat de horeca zijn volk enkel op het terras mocht ontvangen en in die periode hebben we toch ook samen eens het glas kunnen heffen. Dat was wat onwennig en zeker als we daar nu aan terugdenken toch een rare tijd.

Welkom dus, en gelukkig deze keer in normale omstandigheden. Want het blijft toch iets bijzonders en volgens mij ook uniek in België dat liefhebbers van Orval of van bier algemeen zich op deze manier verenigen en samen een toast uitbrengen. Het doet ons dan ook veel plezier om jullie hier zo talrijk samen te zien genieten. Op jullie ambassadeurschap, op de vriendschap.

Op gebied van horeca blijft de directie van Orval het ambassadeurschap iets bijzonder belangrijk vinden. Zij verwachten van hun ruim 270 Belgische en 140 buitenlandse ambassadeurs dat zij de kwaliteit van het bier ten volle presenteren en de geest en spirit van de abdij uitdragen. De titel van ambassadeur is echt een kwaliteitslabel en geen kwantiteitslabel. Men wil dus nog meer dan vroeger inzetten op de uitstraling van elke ambassadeur waarbij de bediening van dit goddelijk trappistenbier “impéccable” moet zijn. Ook bij La Trappe zal men zijn “gouverneurs” hier strenger op controleren en echt streven naar perfecte kwaliteit en uitstraling. Visibiliteit in de zaak, nette glazen gebruiken, de juiste temperatuur en leeftijd aanbieden blijven de kernzaken, waarbij de klant nog steeds kan kiezen tussen een gekoelde Orval of een “tempéré” en kwa leeftijd een jonge, een “ambassadeur” of een echt oudere Orval.

Hier in de Heeren schenken wij altijd een “ambassadeur” Orval – een Orval van tussen de 6 maand en een jaar oud –  en dus gaan wij als Magna Cum Laude ambassadeur eigenlijk in tegen de regels die Orval ons oplegt. Ik vind het belangrijk dit nog even toe te lichten.

Wij laten de klant eigenlijk niet de keuze tussen een jonge Orval of een “ambassadeur”, wel steeds de keuze van temperatuur. We doen dit bewust omdat we ervan overtuigd zijn dat een Orval die tussen de 6 maanden en een jaar oud is eigenlijk de meest karaktervolle Orval is die al zijn kwaliteiten prijsgeeft. Zoals u weet hergist Orval op basis van verschillende soorten gist. Eén ervan is de brettanomyces die we kennen vanuit de lambiekwereld. Dat is een gistsoort die veel langzamer werkt, die er langer over doet om suikers om te zetten en flavers te ontwikkelen. Pas na ongeveer 6 maand legt die het werk neer en kunnen we genieten van een veel complexere Orval die de bittere smaak combineert met zurige accenten. Wij willen ons ambassadeurschap net extra in de verf zetten door steeds die “ambasadeur-Orval” te serveren. Maar natuurlijk krijgt iemand die expliciet naar een jonge Orval vraagt die ook voorgeschoteld. Met die dubbele datum op het etiket is het ook poepsimpel om de botteldatum te achterhalen.

Er is sinds onze laatste drink toch wel wat veranderd in trappistenland. Waar ik tot voor drie jaar eigenlijk altijd een nieuwe telg kon aankondigen, altijd een buitenlandse, is dit duidelijk gekeerd. En daar zijn twee grote redenen voor.

In België waren er sinds mensenheugenis zes brouwende trappistenkloosters en hadden we bijna een monopolie op trappistenbier.  Dat zijn er nu nog 5. Het is de brouwerij in Achel die geslachtofferd is. Achel was een dochterabdij van Westmalle, maar door de vergrijzing waren er geen paters meer. Leken bleven er brouwen, maar het etiket droeg geen “Autentic Trappist” -logo. Maar eind vorig jaar werden brouwerij en abdij verkocht aan een investeerder uit de vastgoedsector en werd het bier herleid tot een gewoon abdijbier. De naam trappist mag zelfs niet meer gebruikt worden. De bedoeling is wel dat heel het pand grondig gerenoveerd wordt en nog meer dan vandaag een toeristische trekpleister wordt. De nieuwe investeerder mikt jaarlijks op 100.000hl. Als u weet dat men de laatste jaren schommelde rond de 10.000hl, laat ik het aan u over om te bepalen of dit wel een realistisch streefdoel is.

Maar een gebrek aan roepingen is voor het voortbestaan van de trappistenbieren op termijn dus wel een probleem. N.a.v. de verkoop van Achel liet père Xavier -hoofd van de brouwerij in Orval – zich de woorden ontvallen dat een kloostergemeenschap en het geloof in God nog altijd veel belangrijker is dan dat die kloostergemeenschap bier brouwt. M.a.w., ondanks het feit dat Orval 80.000hl brouwt en daarmee bij de 25 grootste brouwerijen van België behoort, kan hij dit enorm relativeren.

Niet alleen Achel is dus gestopt, ook Spencer in VS. In Oostenrijk zou Engelzell (o.a.Benno en Gregorius) stoppen en er zijn zelfs geruchten dat ook Tre Fontane in Italië er de brui zou aan geven.  Ook zij kampen met het verouderen en verminderen van de populatie in de monnikengemeenschap. De soortnaam “trappistenbier” staat wel degelijk onder druk, want het probleem stelt zich in alle abdijen. Ook in Orval en Chimay zijn er nog slechts 6 monniken, Rochefort een twaalftal. La Trappe staat er beter voor met 24 paters, waarvan er twee vorig jaar nog zijn ingetreden.We gaan nog niet panikeren, maar die angst mag wel eens geuit worden. Het zijn uiteindelijk toch de monniken die over de kwaliteit van het bier waken en in het verleden wat dat betreft nooit toegevingen gedaan hebben. Kwaliteit gaat voor kwantiteit. Mocht het ooit zover komen dat ook andere trappistenbrouwerijen in commerciële handen komen, zal dat ongetwijfeld gepaard gaan met kwaliteitsverlies.

Dat een aantal buitenlandse trappistenbrouwerijen er de brui aan geven heeft nog een andere oorzaak. Zij hebben de complexiteit van de markt totaal onderschat en hebben in hun korte bestaan nooit echt hun draai gevonden in deze toch wel commerciële wereld. Bier brouwen is één, het aan de man brengen is nog iets anders. Dat is trouwens de hoofdreden waarom wij enkel met de kleine artisanale brouwerijen werken. Het verdient respect dat mensen die iets moois en lekkers creëren het met de tijd die overschiet ook op de markt moeten brengen. Dat is iets helemaal anders dan de bierfirma’s die al hun tijd enkel in het commerciële kunnen steken en niet aan productie moeten denken.

Anderzijds is er ook een positief nieuwtje te melden. De trappisten van Mont des Cats overwegen om zelf een brouwerij te starten. Zij laten hun bieren sinds 2011 brouwen bij Chimay maar onderzoeken nu dus de haalbaarheid van een eigen brouwerij.  Wordt vervolgt.

Voor het overige hebben de paterkes in de coronaperiode niet stilgezeten en  zijn er wel wat nieuwigheden bijgekomen.

  • Chimay heeft na de rode, blauwe, witte en doré nu ook de groene Chimay, of de Chimay Vert. Een stevige kruidige van 10 vol. % alc, n.a.v. het 150 jarig bestaan van de abdij. Dat was al in 2012, wat toen gevierd werd met een eenmalig brouwsel afgevuld op 75cl flessen. Maar nu is de Chimay Vert sinds 2020 een vaste waarde in het assortiment

Bovendien zet men bij Chimay ook verder in op “Ancestrale” bieren, intussen een mooie collectie van de blauwe Chimay die een rijping op vaten van verschillende oorsprong heeft ondergaan : cognac, rum, whisky.

  • Westmalle heeft onder druk van de consument en mede ingegeven door de dalende markt nu toch ook geopteerd om het tafelbier te commercialiseren. Zij hebben dit lang tegengehouden, maar sinds vorig jaar is de Westmalle extra vrij te koop.
  • In Rochefort brouwde men een eeuw geleden, tussen 1920 en 1923, een gehopte “Blonde extra Forte”. In 2020 werd in Rochefort een nieuwe brouwzaal in gebruik genomen en het was dat bier dat hen inspireerde om 100 jaar later de Rochefort Triple Extra uit te brengen, een complexe, harmonieuze lichtkruidige tripel van 8,2 vol. % alc. Rochefort is op een paar jaar tijd doorgegroeid van 40 naar bijna 70.000hl en op dik 2 jaar tijd neemt de tripel om en bij de 10% van de productie voor zijn rekening. De R10 blijft koploper met ruim 45% van de productie.
  • Zundert heeft naast de 8° nu ook een zware donkere van 10 vol. % alc.
  • En omdat men bij La Trappe al genoeg zware bieren heeft, speelt men daar in op de stijgende markt van de alcoholvrije bieren. Met de Nilis heeft men een zeer smaakvol donker alcoholvrij bier gelanceerd, dat bovendien eigenlijk nog heel veel smaak heeft ook. De vertegenwoordiger bevestigde me dat de Nilis echt een schot in de roos is.

Nog even terug naar Orval zelf. Misschien herinnert u zich van vorige bijeenkomsten dat men ook in Orval gigantisch geïnvesteerd heeft in de brouwerij, met name in een toch wel redelijk spectaculaire warme kamer en opslagruimte. Wie de abdij en omgeving al eens bezocht heeft kan er zich misschien iets bij voorstellen. De berg waar de abdij tegen aanleunt werd voor een groot stuk uitgegraven om plaats te geven aan deze nieuwe ruimte. Bedoeling is niet om hiermee de productie geweldig op te drijven, maar wel om de kwaliteit te verbeteren. En gezien de hype rond Orval was dit echt wel nodig ook. Want onder druk van de markt werd het bier steeds vroeger vrijgegeven, en vaak te vroeg. Regelmatig kwam er Orval op de markt met diacetyl, herkenbaar aan de boterige aroma’s. De productie van diacetyl is een natuurlijk proces in de hergisting, maar gaat ook vanzelf weer over als het bier lang genoeg lagert. En met die nieuwe warme kamers is er veel meer opslagruimte om het bier weer z’n tijd te geven dat het nodig heeft. Ik ben dan ook blij dat ik slecht zeer uitzonderlijk nog eens een diacetyl Orval voorgeschoteld krijg.

Zoals gezegd is de nieuwe investering niet bedoeld om de productie op te drijven. Toch heeft men in 2022 voor het eerst de kaap van 80.000hl overschreden. Men streeft naar een jaarlijkse groei van ongeveer 2%. 80.000hl, dat komt overeen met 2 flesjes per Belg of 1 miljoen bakken per jaar. Daarvan zijn er 0.003% bestemd voor De Heeren .

Deze cijfertjes brengen mij naar de quizvraag van dit jaar…. Wetende dat er toch nog altijd Orval-schaarste heerst op de markt, is het een beetje decadent, maar we wagen het er op….

Hoeveel flesjes bier, Orvalbier uiteraard,

hebben “De Heeren” gemiddeld op stock ?

12.362

Erwin, het is bijna aan u en uw muziekgezellen, laat me nog even een update geven van de ambassadeurs hier bij ‘De Heeren’.

Door de jaren heen zijn we hier en daar de tel een beetje kwijtgeraakt. En omdat de Coronaperiode het er niet makkelijker heeft op gemaakt om alles goed bij te houden, heb ik het mezelf gemakkelijk gemaakt .

Ik heb namelijk alle ambassadeurs die voor 2020 gestart zijn met het ambassadeurschap ineens benoemd tot ambassadeur voor het leven. Daardoor zijn er dit jaar 28 ambassadeurs voor het leven bijgekomen, 28 ambassadeurs “cum laude”, wat ons totaal op 136 brengt. Zij hebben dus – min of meer – 5 opeenvolgende jaren de titel van ambassadeur behaald en worden dan vrijgesteld om het Orval-ganzenspel te doorlopen. Omdat het lang geleden is ontvangen niet alleen de 28 nieuwe maar alle 136 ambassadeurs voor het leven een nieuwe (of hun eerste) groene ambassadeurkaart, waarop ook vermeld staat sinds wanneer u ambassadeur voor het leven bent geworden. Ik ga de namen nu niet overlopen, maar de lijst hangt uit in de gang aan de toiletten.

Daarnaast zijn er ook 16 ‘gewone’ ambassadeurs die de titel voor het leven nog moeten verdienen… Zij ontvangen een oranje lidkaart. 6 van vorig jaar, maar we verwelkomen ook 10 nieuwe ambassadeurs. Join the club Patrick, Wouter en Mégane, Hilde en Dolf, Jana, Stefaan, Dean, Jimmy en Peter.

Als ambassadeur krijg je dus straks je lidkaart en drink je bij ons vanaf heden ook uit een gepersonaliseerd glas. Ik had de laatste keer al laten uitschijnen dat we hiermee zouden stoppen omwille van de investering. De prijs is nog verder opgelopen en komt op net geen 35€ per glas om het te laten personaliseren. En dan krijg ik de glazen nog gratis van de brouwerij…Natuurlijk dragen we onze ambassadeurs een zeer warm hart toe en omdat ik tot op heden geen valabel alternatief gevonden heb, hebben we de glazen op dezelfde manier laten decoreren. Maar mocht iemand naar de toekomst toe een alternatief hebben dan horen we het graag.

Jaarlijks is er nog een extra attentie. Wie plannen heeft om de omgeving eens te bezoeken, mag u ons steeds een gratis toegangskaart vragen voor het bezoek van de ruïnes. Verschillende geschenkjes zijn al de revue gepasseerd : van een boodschappentas, een glas en fles groene Orval, tot magneten, het kadertje….  Sommigen onder jullie dragen ook de Orval pin. Dat doet plezier en is een teken van fierheid over ons ambassadeurschap.

Voor nieuwe ambassadeurs die graag één van de vorige geschenkjes willen hangt er ook aan de toiletten een lijstje. Tegen kostprijs kan dit nog bekomen worden.

Het geschenkje voor dit jaar zal je woonruimte door zijn felle kleur opvrolijken. We hebben voor iedereen een toogmatje voorzien. Decoratief en / of functioneel. Vergeet er straks niet naar te vragen bij Jessie of Els.

Hoog tijd om er enen op te drinken, en straks misschien ook ons lijflied nog ne keer mee te zingen zoals Walter van Arjaun ons ooit heeft aangeleerd…

                  Drinkt Orval, drinkt Orval,

                  Ge zetj gezegend zijn, ge zetj gezegend zijn

                  Drinkt Orval, drinkt Orval,

                  Niks es ouèleger as nen Orval!

Toch eerst nog wat kleine mededelingen.

  • Uiteraard hebben we deze avond voldoende Orval voorzien. Maar niet alleen Orval. Van het vat is er voor u Westmalle dubbel, La Trappe Quadruppel en Chimay tripel en Chimay blauw.

Met deze drie gaan we straks eens rond zodat u niet droog hoeft te staan terwijl we uw glas even spoelen.

Nadien kan u van het volledige trappistengamma genieten. Voor ons gemak, maar zeker en vast ook als geste naar u ambassadeur,  zijn alle trappisten deze avond aan 4,50€, dus ook de Rochefort, Zundert,…

  • We plannen later op het jaar ook nog een brouwerijbezoek. Als ambassadeur zal u dit als eerste vernemen en aan voordeeltarief kunnen meegaan.
  • We hebben ook een trappisten – kaasbuffet voorzien.
  • Erwin, het is bijna aan u en uw volk, ik zou zeggen stel straks jezelf voor. Ik geraak niet verder dan da’k u ne toffe pé vindt, bovendien een groot bierliefhebber en niet in het minst ook nog nen echte ambassadeur voor de Heeren. Jullie muzikale kunsten heb ik zelf nog nooit kunnen bewonderen, maar ik ben er redelijk gerust op.
  • Mocht er iemand zijn die nu of straks nog een woordeke wilt placeren of een goei mop tappen, mag straks zeker de micro vragen.

Geniet van de avond, dank voor jullie komst en …. Gezondheid ! Cheers!

Beste mensen,

Beste vrienden,

Beste ambassadeurs,

Mag ik jullie bij deze officieel welkom heten op onze ‘Ambassadeursdrink’. Het is intussen de zevende editie, de sfeer zat er altijd goed in en dat is vandaag niet anders. Hoewel ikzelf al een aantal weken vecht tegen griep en van die andere rare dinges, heb ik er zelf ook wel weer zin in, zelfs al was de inspiratie – en laat mij eerlijk zijn, door de omstandigheden ook de motivatie – voor dit woordeke voor deze avond ver weg….

Ambassadeur Peter maakte er deze week al lachen nog een opmerking over, de Joost zijne speech van 12 A4kes, ….awel Peter, ik kan u geruststellen, ’t zijn er maar 11 deze keer .

Een blaadje minder dus, omdat er het afgelopen jaar ook niet zoveel gebeurd is in trappistenland.

Zoals u weet is trappistenbier historisch gezien een Belgische aangelegenheid, met 3 Vlaamse en 3 Waalse trappistenbrouwerijen. Door een gebrek aan monniken heeft moederabdij Westmalle dochter Achel moeten opgeven. In eerste instantie werd er nog gebrouwen door leken zonder toezicht van monniken en konden we nog van een abdijbier spreken, maar in 2022 werden gebouwen en al verkocht aan een vastgoed investeerder die weliswaar grootse plannen had en nog heeft met het bier, maar zelfs de naam “abdijbier” – laat staan trappist –  niet meer  mag gebruiken. Dus nog 5 trappisten in België.

Maar ook in de andere kloosters wereldwijd is er

  • enerzijds een tekort aan monniken waardoor de naam trappist onder druk staat en
  • anderzijds hebben velen het moeilijk om het sobere bestaan van het kloosterleven te harmoniëren met de complexiteit van de bierwereld.

Dit heeft toch wat consequenties voor de buitenlandse trappistenabdijen :

  • Spencer in de VS is intussen definitief gestopt.
  • Stift Engelzell is de laatste voorraad van Benno en Gregorius aan het uitverkopen, vandaar dat zij nog niet geschrapt zijn op de site van het IVT, maar dat is dus iets voor de komende weken. Hun bieren blijven waarschijnlijk wel bestaan, maar de productie ervan wordt uitbesteed.
  • In Tre Fontane weet men het niet : doen we voort of niet, maar de spirit is er in elk geval uit en de verwachting is dat ook zij er dit jaar definitief de stekker uit trekken.
  • In Mont des Cats waren er plannen om zelf een brouwerij te starten, maar die zijn definitief opgeborgen, ook onder druk van Chimay waar dit bier tot op vandaag gebrouwen wordt, maar die door de algemeen dalende biermarkt de plas van Mont des Cats niet graag zouden verliezen en dan maar wat druk zetten bij hun collega broeders.
  • Ook bij de Spaanse collega’s van het Cardenia klooster zijn plannen om een eigen brouwerij te starten helemaal opgeborgen. Wel willen zij via een commerciële brouwerij de productie verhogen om extra gelden te verwerven.

Of dit zal lukken ? Net zoals de meeste buitenlandse trappisten is de eindprijs voor de consument niet mals, en dan is de vraag : willen wij deze prijs betalen ?

  • Zelfde probleem met Zundert, waar de verkoop onder de verwachtingen blijft. Dat lijkt mij niet abnormaal aan die prijzen. Niet dat men daar spreekt van stoppen, maar wat de toekomst brengt is toch onduidelijk.
  • La Trappe lijkt dan wel een vaste waarde, doet het goed in de markt, werkt innoverend, maar ook daar is het grote probleem en de druk op de naam ‘trappistenbier’ de leeftijd en het beperkte aantal geestelijken.
  • Tynt Midow in Engeland zijn de enige die sterk bezig zijn en waar er een zekere continuïteit gewaarborgd lijkt.

Trappistenbier heeft het dus moeilijk, maar niet alleen trappistenbier. De bierwereld in het algemeen is sterk dalende. Een paar cijfertjes.

  • De totale Belgische bierproductie is vorig jaar met 11 % gezakt, dat is echt veel. Dalende consumptie in eigen land, maar vooral de export die sinds corona nooit hersteld is. Het is zelfs zo erg dat een aantal gerenommeerde brouwerijen en brouwerijen met een historisch mooi verleden, vandaag gewoon te koop staan. Mijn verwachting is dat we de komende maanden een paar keer gaan verschieten : sluitingen, overnames, samenwerkingen…
  • De trappistenbrouwerijen zijn gemiddeld slechts met 6% gezakt, daar waar Orval met 2% gestegen is en zo de slechte cijfers van bv Westmalle (wel -10%) wat camoufleert in het totale cijfer.

Dus zelfs de trappisten moeten zich als het ware een beetje gaan heruitvinden om het verlies van marktaandeel te beperken. Een van de dingen waar men meer op inzet is het volume van trappistenbier in de horeca te verhogen door meer vatenbier uit te brengen.

  • Eerstdaags verwachten wij vaten Rochefort tripel in onze kelder, een primeur voor de brouwerij. Rochefort is jaren in productie één van de kleinsten geweest, heeft een gestage groei gekend en is zo op pakweg 15 jaar van een klein 20.000 hecto’s naar iets boven de 70.000 hecto’s gegaan. Dit was een bewuste keuze om allerlei vernieuwingswerken in de abdij te kunnen financieren en die stijging werd vooral door export gerealiseerd. Een zeer groot deel was bestemd voor China, maar dat aandeel is sinds corona volledig weggevallen waardoor men in eens teruggevallen is naar 55.000 hecto’s. In Rochefort vindt men dit geen probleem omdat die werken nu achter de rug zijn, maar het streefdoel is wel om niet onder de 50.000 hecto’s te zakken en vandaar het initiatief om die tripel – of die Rochefort extra – op vat uit te brengen.
  • Chimay brengt de Chimay Verte uit op vat, de zware blonde kruidige van 10°. Zogezegd eenmalig en met een maximum van 5 vaten en enkel te verkrijgen voor klanten die in het verleden ook Chimay blauw als exclusiviteit konden bestellen. In hoeverre dat allemaal exclusief blijft is maar de vraag, want ook Chimay blauw van ’t vat kan men toch wel regelmatig spotten. Het wordt als exclusiviteit voorgesteld – en dat blijft het natuurlijk ook wel een beetje – maar er lopen ook veel commerciële mensen en die willen verkopen.
  • Ja, en Westmalle dan. Zij zijn de meest conservatieve, kijken eerst wat de rest doet en komen dan vaak te laat…. Chimay Doré had de markt al veroverd alvorens zij beslisten om ook Westmalle extra – hun patersbier – op de markt te brengen. Dat was in 2021. Nu gekend is dat Chimay en Rochefort een nieuw vatenbier lanceren, schiet men ook in Westmalle wakker. Sinds jaar en dag is er enkel de Westmalle dubbel van het vat beschikbaar en al 30 jaar lang zijn wij hier trouwe aanhanger van.

Nu kan ik u in primeur en met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid vertellen dat men met iets HALF nieuws gaat komen, vermoedelijk zelfs enkel van het vat. Een naam is er nog niet, maar het zou een mengbier zijn van de extra  en de tripel. Iets om naar uit te kijken, vermoedelijk nog voor de zomer.

  • En ook Zundert brengt zijn moederbier van 8° uit op vat. We zijn blij u dat hier straks – terwijl we uw Orval-glas even spoelen – in primeur te kunnen aanbieden.
  • Ook bij La Trappe twee nieuwigheden in de pipeline :
  • de Nilis krijgt als donkere alcoholvrije een blonde tegenhanger, vermoedelijk ook nog deze zomer.
  • En in het najaar brengt men een collab bier uit. Hierbij zal de donkere La Trappe als basisbier gebruikt worden maar met ingrediënten van Tynt Midow en Zundert. Een primeur in trappistenland. Zal verkrijgbaar zijn op vaten en 75cl flessen.

U merkt het, ook de paters denken commercieel en zien niet graag marktaandeel verloren gaan.

Bij Orval geen nieuwigheden. Om het bier stevig in de markt te houden, onderstreept men het belang van hun ambassadeurs. Men verwacht van de ruim 400 ambassadeurs in binnen- en buitenland dat men het Orvalbier op correcte wijze – en met respect voor de monniken – behandeld. De regels moeten nageleefd worden en controles hierop moeten consequent uitgevoerd worden. Omdat de brouwerij het zo belangrijk vindt, herhaal ik nog even de belangrijkste pijlers :

  • Visibiliteit in de horecazaak. Je moet duidelijk merken dat Orvalbier er hoog aangeschreven staat.
  • Perfect kunnen schenken van een Orval, uiteraard in het originele glas
  • De klant de keuze laten tussen een gekoelde Orval of een “tempérée”, dus een Orval op 8 à 12°C
  • De klant de keuze laten tussen een jonge Orval of een “Ambassadeur-Orval”, dus een Orval die minstens 6 maanden oud is en waarbij de Bretanomices gisten hun werk ten volle hebben kunnen doen. D.w.z. dat er naast de bitterheid ook een zurigheidje bijkomt en het bier hierdoor veel complexere geur- en smaakpatronen vertoond. Maar, dit wist u al allemaal nietwaar.

Geen nieuwigheden dus bij Orval, maar er zijn wel twee leuke nieuwtjes te melden, beide weliswaar ingegeven door het slechte nieuws dat we al een paar keer aangehaald hebben, namelijk het tekort aan paters.

Er is een nieuwe intreding in de abdij, een jong manneke van 23 jaar. Die moet nog wat studeren natuurlijk, en om het monastieke leven vol te houden ook zijn testosteron in bedwang houden, maar stelt dat het lukt zakt de gemiddelde leeftijd van de kloostergemeenschap onmiddellijk van 82 jaar naar pakweg 62 jaar .

Het tweede nieuwtje, eerst een vraagje. Wie kent de naam van de verantwoordelijke in de brouwerij van Orval ?

Broeder Xavier.

U hoort het goed, BROEDER Xavier.

Die mens heeft de laatste jaren ook hard gestudeerd, en weet je waarom ?

Om voortaan, en dit zou vanaf deze zomer zijn, als pater Xavier door het leven te gaan. Het was een beetje van moeten, want de laatste paters in Orval zijn gestorven, vertrokken of ééntje staat op vertrekken. De populatie in de abdij van Orval zou dus enkel uit broeders gaan bestaan, wat zou betekenen dat er geen pater meer is die de mis kan voorgaan, terwijl dat nu toch net de essentie van hun monastieke leven is. Xavier wordt de redder in nood ! De huidige commerciële directeur Philippe Henroz wordt eigenlijk de nieuwe CEO van de brouwerij maar is wel verantwoording verschuldigd aan broeder/pater Xavier.

De broeders, de paters, de kloostergemeenschap in het algemeen…. Ze brengen ons naar de quizvraag van dit jaar…

In alle trappistenbrouwerijen brouwt men patersbier, de lichte versie van hun dubbels of tripels. Bij Orval noemt men dit de groene Orval of de Orval vert. Die is dus bedoeld voor de paters, maar ook in L’Ange Gardien van het vat beschikbaar voor de toeristen.  De totale productie in 2023 is zo’n 82.000 hl. De bedoeling van de vraag was jullie te laten raden hoeveel % van die totale productie groene Orval is. Maar om privacy redenen van de monniken en van L’Ange Gardien zelf, wil men daar geen cijfers over vrijgeven.

Dus heb ik iets nieuws moeten uitvinden. En nu luidt de vraag als volgt : Orval telt jaarlijks +/- 83.000 bezoekers. Hoeveel % daarvan brengt een bezoek aan L’Ange Gardien ?

Antwoord in procenten met 3 cijfers na de komma, want we weten uit het verleden dat het er soms toe doet met onze quizvragen .  (75.833%)

Kim, Jonathan, ’t is bijna aan jullie.

Laat me nog even updaten hoe het zit met onze eigen ambassadeurs hier in de Heeren.

We mogen dit jaar 4 nieuwe ambassadeurs/-drices verwelkomen. Join the club Sandra, Guy, Bart en Koen. Jullie drinken vanaf vandaag voor het eerst ook in het gepersonaliseerde glas en samen met 15 andere ambassadeurs ontvangen jullie straks ook je oranje lidkaart. In totaal zijn er nu 19 gewone ambassadeurs. Daarnaast zijn er 136 ambassadeurs voor het leven, maar door de coronaregularisatie van vorig jaar, zijn er dit jaar en ook volgend jaar geen nieuwe ambassadeurs voor het leven bijgekomen.

De volledige lijst van onze ambassadeurs hangt op in de gang aan de toiletten.

Jaarlijks ontvangen jullie nog een extra attentie. Sowieso mag u ons steeds naar gratis toegangskaarten vragen mocht u plannen hebben om de ruïnes en de omgeving van Orval te gaan bezoeken.

Verschillende geschenkjes zijn al de revue gepasseerd, ook die lijst hangt op aan de toiletten. Ambassadeurs die graag één van de vorige geschenkjes willen kunnen dit tegen kostprijs bekomen.

Ambassadeur Bart had een ideetje voor dit jaar. Een sleutel van de kelderdeur van de Heeren…. Vond ik niet zo’n goed idee…

Het geschenkje voor dit jaar is drieledig en bij manier van spreken drietalig .  Je kan ze ook alle drie samen gebruiken : (kwestie van nog effe mysterieus te doen) een spel Hollandse kaarten van La Trappe, tijdens het spel drink je dan een flesje Spaanse trappist van Cardenia, toch maar exclusief voor jullie hier naar België gehaald, en – je moet dat flesje toch geopend krijgen – een retro metalen flesopener van Orval. Alstublieft. Vergeet er straks niet naar te vragen bij Jessie of Els.

Nog een bijna laatste puntje…

Op de uitnodiging staat er ook zoiets van zotte kop, en een fotooke en een trappistenmand. In alle hectiek hebben we daar de vorige edities eigenlijk te weinig aandacht aan besteed en die fout willen we niet meer begaan. Jessica en Charlotte, dank om ons hier attent op te maken en dit is in elk geval al voor jullie. Bovendien denk ik dat de jury niet anders zal kunnen dan iemand van jullie ook dit jaar te nomineren om de volwaardige trappistenmand in ontvangst te nemen.

Hoog tijd om er enen op te drinken, en straks misschien ook ons lijflied nog ne keer mee te zingen zoals Walter van Arjaun ons ooit heeft aangeleerd…

                  Drinkt Orval, drinkt Orval,

                  Ge zetj gezegend zijn, ge zetj gezegend zijn

                  Drinkt Orval, drinkt Orval,

                  Niks es ouèleger as nen Orval!

Toch eerst nog wat kleine mededelingen.

  • Uiteraard hebben we deze avond voldoende Orval voorzien. Maar niet alleen Orval. Van het vat is er voor u Westmalle dubbel, La Trappe Quadruppel en Chimay tripel en Chimay blauw en Zundert.

Zoals daarnet gezegd komen we zo dadelijk met een Zundertje rond zodat we intussen even jullie Orvalglas kunnen spoelen

Nadien kan u van het volledige trappistengamma genieten. Voor ons gemak, maar zeker en vast ook als geste naar u ambassadeur,  zijn alle trappisten behalve de West-Vleteren deze avond aan 4,50€, dus ook de Rochefort, Zundert,…

  • We plannen op woensdag 5 juni nog een brouwerijbezoek aan brouwerij
  • Belgoo in Sint-Pieters-Leeuw. Als ambassadeur zal u als eerste alle details van dit bezoek vernemen en aan voordeeltarief kunnen meegaan, maar noteer nu alvast de datum.
  • We hebben ook een trappisten – kaasbuffet voorzien

en een Chimay-iflette !

bierkaas : bier in de melk

  • Tot slot nog een leuk weetje voor deze avond : Les Poulains Flandriens gaat het hier zo dadelijk van mij overnemen en ons verder in de stemming houden. Ze kunnen niet alleen zingen en muziek maken, maar bovendien ook genieten van een goeie Orval en Irish Coffee. Jonathan en Kim, Les Poulains Flandriens zijn namelijk ambassadeur bij ‘De Heeren’,

Jongens, het is aan jullie

  • Mocht er iemand zijn die nu of straks nog een woordeke wilt placeren of een goei mop tappen, mag straks zeker de micro vragen.

Geniet van de avond, dank voor jullie komst en …. Gezondheid ! Cheers!